kölyökoldal - diszlexia prevenció és sok más

Tanári akciók

Tanulói reakciók

Módszer, eszköz

Megjegyzés

4. osztály

 

Témakör: Számtan, algebra, természetes számok és értelmezése

 

Óra típusa Gyakorló óra

 

Tananyag: természetes számok és kapcsolataik, oszthatóságuk, a természetes számok  Szorzás gyakorlása

 

Oktatási cél: a természetes számok elméleti tulajdonságának megismerése, tartalmi tulajdonságok, természetes számok kapcsolatának megismerése. Szorzások, osztások maradék fogalma

 

Nevelési cél: alkotókészség fejlesztése, a természetes számok ismerete, osztások szorzások készség szintű elsajátítása, állítások megfogalmazása

 

Bevezető rész:

Motiváció, ráhangolódás az órára

 

Számolási feladatok fejben:

a.) „Gondoltam egy számot” ( a négy kétszeresének a fele, a 25 negyedénél 10-el több, tízzel kevesebb mint az öt ötszöröse)

b.)számsorozatok, villámszámolás

( a kezdő szám az öt, szorozd meg néggyel, adj hozzá kilencet, vegyél el belőle kettőt, adj hozzá hetet, végül vegyél el belőle tízet.)

 

Fő rész:

 

1.többszörösök

a.) rakjatok ki az asztalra két korongot és tegyétek mellé a kis tükröt! Mit látunk?

 A két korongból most mennyi lett? Hányszor kettőt látunk?

b.) most rakjatok ki három korongot! Tedd mellé a tükröt! Mit veszel észre, mennyi lett?

A három korongból mennyi lett?

Én is felrajzolom a táblára, te pedig rajzold le a füzetbe!

c.) Írjuk is le szorzással!

d.) most tegyünk ki az asztalra négy korongot! Mit látsz?

Most ezt is írjuk föl szorzással!

e.) A következő feladat : rakjál ki öt korongot és írd fel amit a kis tükörrel látsz!

Ezt megismételjük még hattal nyolccal kilenccel és tízzel is.

f.) Most pedig írjuk föl ezeknek a szorzásoknak a bennfoglalását!

g.) Most hasonlítsd össze a kettő egyszeresét és a négy egyszeresét, majd így sorban a többit, lépésről lépésre!

 

2. Nehezített feladat:

a.) Most tegyél ki hat korongot! Tedd mellé a tükröt és olvasd le mit látsz!

Hasonlítsd össze a 3 kétszeresét és a hat kétszeresét!

Kétszer három az hat, vagy a 3 kétszerese 6

A hat kétszerese 12, ez kétszer annyi mint a 3 kétszerese.

b.) Valahogy szeretnék látni 30 db csillagot! Állítsd elő valahogy, tükörrel, vagy anélkül.

Megoldások: A 30 a 3 tízszerese, vagy a 30 a hat ötszöröse.

c.) Szorzási „verseny”

Nyisd ki a füzeted! Csak a válaszokat írd le!

A hármas szorzótábla villámszámolása.

- ellenőrzés

 

3. A számok oszthatósággal kapcsolatos tulajdonságainak alkalmazása

a.) problémafelvetés

Hiányos műveleteket fogtok látni a táblán, figyeljétek meg és alkossatok véleményt

A táblán szorzások vannak, háromjegyű szám szorzása egyjegyűvel. A szorzandóból egy szám hiányzik, az eredményből is. Ezekről kell véleményt, megoldásokat mondani, és kiszámítani a jó megoldást.

 

4. Maradékok képzése a 3-mal való osztásnál.

a.) vegyetek elő valamennyi pálcikát és tegyétek le három sorban! Mit tapasztaltok? Lett –e olyan sor, ahonnan hiányzik valamennyi? Hány pálcikát lehet hármasával kirakni?

Írjuk le a feladatokat a füzetbe!

Itt többféle megoldással dolgozunk.

 

Befejező rész:

 a.) levezető gépes játék

 b.) óra végi ellenőrzés, értékelés

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A gyerekeknek fejben kell kiszámolni és a füzetbe leírni az eredményt

 

 

 

A gyerekeknek a részeredményeket le kell írni a füzetbe és így megmondani a végeredményt.

 

 

 

 

A gyerekek kiteszik a korongokat és a tükörrel megnézik mit látnak, ezt leírják, szorzással is

 

 

Ugyanezt kell csinálni ennél a feladatnál is, kiteszik a korongokat és tükörrel megnézik mit látnak, leírják, szorzással s

 

 

 

Ezt is kirakják, megnézik tükörrel és leírják szorzással mit látnak

 

 

Ezt is leírják, és felírják szorzással

Most ugyanezeknek a szorzásoknak a bennfoglalását nézzük meg és írjuk le

 

 

 

 

 

Kiteszik a korongokat és leírják mit látnak, majd megbeszéljük és felírjuk matematika nyelven.

 

 

 

 

 

 

Önállóan kell kirakniuk a korongokat és felírni matematika nyelven mit látnak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A hiányos műveletekhez megkapják a feladatlapokat és közösen megoldjuk

Akinek megy önállóan, a kicsit gyengébbekkel közösen oldjuk meg, majd párban dolgoznak

 

 

 

 

 

 

 

Előveszik a pálcikákat és kirakják az utasításnak megfelelően, majd leírják a megoldásokat lehetőleg önállóan

 

 

 

 

 

 

 

Feladatlapon gépes játékot oldanak meg párban

Majd értékelés, piros pontot kapnak akik a legügyesebbek voltak, de szóbeli dicséretet mindenki kap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Munkaforma: frontális, páros munka

 

Módszer: cselekedtetés,beszélgetés

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eszközök: korongok, pálcikák, feladatsorok, számkártyák, zsebtükör

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az ügyesebbek az órán nehezebb feladatokat is kapnak, amit önállóan oldanak meg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A gyengébbekkel közösen végezzük el a feladatokat az órán, de az óra végén ők is megpróbálják önállóan, vagy párban

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vissza a címoldalra





E-mail:
Jelszó:
 Regisztráció
Elfelejtett jelszó
 
 


kolyokoldal.lapunk.hu címoldaláraLap tetejéreOldaltérképHirdess oldalainkon!
ingyen honlap
Powered by lapunk.hu - Legyen neked is egy ilyen oldalad ingyen!